شکستگی-آرنج-در-کودکان3

شکستگی آرنج عبارت است از شکستن یک یا چند استخوان، از سه استخوان تشکیل دهنده ی  مفصل آرنج. شکستگی آرنج معمولا در اثر یک آسیب ایجاد می شود. برای مثال می توان به زمین خوردن بر روی دست  با آرنج خم شده اشاره کرد. پوکی استخوان می تواند خطر ایجاد شکستگی آرنج را در شما افزایش دهد.

انواع شکستگی آرنج

•    شکستگی جا به جا نشده : به این معنی است که استخوان ها ترک خورده و یا شکسته اند ولی از جای خود خارج نشده اند.
•    شکستگی جا به جا شده : به این معنی است که دو طرف شکستگی از یکدیگر جدا شده اند.
•    خرد شدن استخوان : به این معنی است که استخوان شکسته شده و به چندین تکه متفاوت تبدیل شده است.
•    شکستگی باز : به این معنی است که استخوان شکسته شده، از پوست بیرون زده باشد.

علائم و نشانه ها

•    درد و حساس شدن بافت
•    تورم و کبودی
•    دشواری در حرکت دادن دست و یا عدم توانایی کلی برای حرکت آن
•    ضعف و یا بی حسی در بازو، آرنج و یا دست
•    بد شکلی (دست شما به حالتی غیر طبیعی در آمده باشد)

 تشخیص

پزشک، پوست شما را در ناحیه  آسیب دیده بررسی کرده و در آن به دنبال پارگی می گردد. او ممکن است مناطق مختلف دست شما را لمس کرده و حساسیت شما را بررسی کند. همچنین ممکن است مشکلات مربوط به حرکت دست شما را نیز بررسی کند. شما ممکن است به موارد زیر نیز نیاز داشته باشید :

• عکس برداری با اشعه ایکس به عنوان راهی برای تشخیص شکستگی در استخوان ها استفاده می شود. اگر در عکس های گرفته شده با اشعه ی ایکس، شکستگی مشخص نباشد، پزشک علائم پد چربی را بررسی می کند. چربی معمولا در درون آرنج جای داشته و در عکس گرفته شده با اشعه ایکس دیده نمی شود مگر این که عاملی آن را از محل خود خارج کند. علائم پد چربی ممکن است نشان دهنده ی نیاز شما به گرفتن عکس با اشعه ایکس از زوایای مختلف باشید.

•سی تی اسکن و یا MRI را می توان برای دیدن محل شکستگی و بررسی تداخل بافت های دیگر با آن، مورد استفاده قرار داد. ممکن است به شما مایع مخصوصی تزریق شود تا پزشک بتواند استخوان ها را بهتر ببیند. اگر به این مواد حساسیت دارید، به پزشک خود بگویید. هیچ گاه شی فلزی به داخل اتاق MRI نبرید. این کار می تواند منجر به آسیب جدی شود. در صورتی که اشیا فلزی در درون یا روی بدن خود دارید، حتما به پزشک بگویید.

راه ها و روش های درمان

•    استفاده از وسایل طبی مانند بریس مخصوص، گچ، قلاب و یا اسپلینت که با قرار دادن آن ها بر روی آرنج، می توان حرکت دست را محدود کرد. این وسایل در طول بهبودی استخوان ها، آن ها را در جای خود نگاه داشته و درد را کاهش می دهند. همچنین می توانند از ایجاد آسیب بیشتر نیز جلوگیری کنند.

•    فراصوت درمانی امواج صوتی را به صورت مستقیم به درون آرنج شما وارد می کند. این امواج به بهبودی استخوان ها کمک می کنند.

•    جراحی ممکن است در برخی موارد به منظور ثابت کردن استخوان ها در محل خود، به وسیله ی پیچ، سیم و پلاک مورد نیاز باشد. همچنین در صورتی که آسیب های دیگری نیز به بافت ها وارد شده باشد، (مانند یک آسیب عصبی یا آسیب دیدن رگ ها خونی) ممکن است جراحی لازم شود.

•    فیزیو تراپی یک روش درمانی بسیار ضروری بوده که به منظور باز گرداندن قدرت ، دامنه حرکتی و عملکرد طبیعی مفصل، لازم است.

نحوه مراقبت از آرنج شکسته

•    آرنج خود را بالا ببرید : آرنج خود را تا حد امکان، بالا تر از سطح قلب خود نگاه دارید. این کار به کاهش درد و تورم کمک می کند. آرنج خود را بر روی بالش یا پتو قرار دهید تا بتوانید آن را به راحتی بالا تر از سطح قلب نگاه دارید. در حالی که دست خود را بالا نگه داشته اید، انگشت های خود را تکان داده و آن ها را باز و بسته کنید تا از خشک شدن دست جلوگیری شود.

•    روی آرنج خود یخ بگذارید : یخ می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. یخ همچنین می تواند از آسیب دیدن بافت ها جلوگیری کند. می توانید از بسته های یخ استفاده کرده و یا یخ ها را درون یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید. بسته ی یخ را به وسیله ی یک حوله پوشانده و سپس آن را هر ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه همان طور که به شما گفته شده بر روی آرنج خود قرار دهید.

•    همان طور که برای شما تجویز شده، از دارو های مسکن درد استفاده کنید : ممکن است برای شما دارو های مسکن تجویز کنند. برای مصرف دارو های خود صبر نکنید تا درد شدید شود. پزشک شما همچنین ممکن است دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) را به شما توصیه کند. این دارو ها را می توان بدون داشتن نسخه ی پزشک نیز تهیه کرد. آن ها را همان طور که به شما گفته شده مصرف کنید. در صورت مصرف نادرست این دارو ها، ممکن است خونریزی معده یا مشکلات مربوط به کلیه ها ایجاد شوند.

•    به فیزیو تراپیست مراجعه کنید : یک فیزیو تراپیست می تواند به شما تمرین هایی را به منظور بهبود تحرک و قدرت و کاهش درد آموزش داده و همچنین از روش های مخصوصی برای تسریع فرایند بهبودی بافت استخوانی استفاده کند. او می تواند در مدیریت علائم نیز به شما کمک کند.

فیزیوتراپی

اولین مشکل در بهبودی شکستگی آرنج، بهبودی بافت استخوانی است. فیزیو تراپیست می تواند با استفاده از روش های مخصوص مانند فراصوت و مگنت تراپی، سرعت بهبودی بافت استخوانی را افزایش دهد.

یکی از مشکلات عمده پس از ایجاد شکستگی آرنج، خشکی و محدود شدن دامنه ی حرکتی می باشد. در برخی مواقع، این گرفتگی به مدت طولانی پس از بهبودی شکستگی استخوان ها نیز باقی می ماند. به همین منظور شما باید هر چه زود تر یک برنامه ی فیزیو تراپی را شروع کرده و آرنج در حال بهبودی خود را حرکت دهید.

فیزیو تراپیست به شما کمک می کند تا عملکرد طبیعی آرنج و بازوی خود را باز یابید. او ممکن است از روش های درمانی بسیار متعددی به منظور باز گرداندن هر چه سریع تر شما به فعالیت های طبیعی، استفاده کند.

پس از ایجاد شکستگی آرنج، ممکن است در اطراف آرنج خود احساس تورم کنید. فیزیوتراپیست همچنین می تواند به شما کمک کند تا این علائم از قبیل درد و تورم را به روش های مختلف از جمله تحریک الکتریکی و یخ، کنترل کنید.

در صورتی که برای درمان شکستگی آرنج خود، تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، فیزیوتراپیست می تواند به شما در کاهش بافت جای زخم ناشی از عمل جراحی نیز کمک کند. ماساژ بافت زخم نیز به منظور حفظ تحرک ممکن است ضروری باشد. فیزیو تراپیست شما می تواند روش های ماساژ خود را به شما آموزش دهد که می توانید آن ها را در خانه انجام دهید.

ورزش و تمرین های بازتوانی

در زیر به چند نمونه از تمرینات باز توانی برای وضعیت شما اشاره می کنیم. هر کدام از این تمرینات را در ابتدا به آرامی شروع کرده و در صورت احساس درد آن را متوقف کنید.

فیزیو تراپیست می تواند به شما بگوید که چه موقع این تمرینات را شروع کرده و کدام یک از آن ها برای وضعیت شما مناسب است.

کشیدن ماهیچه ی باز کننده ی آرنج
 
1
۱٫    دست آسیب دیده را بلند کرده و آرنج آن را خم کنید. کف دست باید به طرف صورت شما باشد.

۲٫    با دست دیگر، به آرامی پشت ساعد دست آسیب دیده ی خود را فشار دهید. دست خود را به طرف شانه فشار دهید تا جایی که در پشت بازو ی خود احساس کشیدگی کنید.

۳٫    این حالت را حداقل به مدت زمان ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حفظ کنید.

۴٫    این تمرین را ۲ تا ۴ مرتبه تکرار کنید.

چرخاندن دست ها

22
 

۱٫    در حالی که نشسته اید، ساعد دست آسیب دیده را بر روی ران خود قرار دهید. کف دست شما باید به طرف پایین باشد.

۲٫    دست خود را بچرخانید تا پشت دست شما بر روی ران قرار گرفته و کف دست شما به طرف بالا باشد. در حالی که ساعد خود را بر روی ران نگه داشته اید، دست خود را به همین صورت بچرخانید.

۳٫    این تمرین را ۸ تا ۱۲ مرتبه تکرار کنید.

کشیدن به طرف داخل و خارج
 3

۱٫    آرنج آسیب دیده را در کنار بدن خود نگاه داشته و آن را حدودا ۹۰ درجه خم کنید. یک خودکار، مداد و یا یک تکه چوب را گرفته و دست خود را دور آن مشت کنید. در صورتی که این اجسام در دسترس نباشند، می توانید از مشت خالی خود نیز استفاده کنید.

۲٫    ساعد خود را به آرامی به چپ و راست چرخانده و تا جایی که ممکن است آن را بکشید. کف دست شما به طرف بالا و سپس به طرف پایین خواهد بود.

۳٫    هر حالت را به مدت زمان ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید تا در ساعد خود احساس کشیدگی کنید.

۴٫    این تمرین را ۲ تا ۴ مرتبه تکرار کنید.