کلینیک تخصصی فیریوتراپی و لیزر کارا

دکترای حرفه ای فیزیوتراپی

۹ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

درمان های دستی یا کایروپراکتیک در فیزیوتراپی

l12

واژه ی "درمان دستی" به روش درمانی عضلات، تاندون ها،رباط ها و مفصل ها با استفاده از دست گفته می شود. لمس انسان، یک عنصر ضروری در روش و فلسفه ی درمان به حساب می آید و دلیل خوبی هم دارد. بیماران نسبت به درمان های دستی وقتی که با تمرین و آموزش همراه باشد، پاسخ مثبتی می دهند. این کار باعث بهبودی سریع تر و صرف هزینه ی کمتری می شود.

کایروپراکتیک یا درمان دستی شما گروه وسیعی از انواع تکنیک های پیچیده است که به وسیله ی دست و توسط فیزیوتراپ های آموزش دیده و با مهارت انجام می شود. این تکنیک ها می تواند شامل دستکاری یا به حرکت واداشتن بافت نرم و مفصل های اسکلتی شود. هدف از درمان دستی، کاهش درد و افزایش عملکرد است. اغلب برنامه های آموزشی درمان دستی، در آمریکا شامل دوره ی آموزشی ۴ ساله، طرح های پس از فارغ التحصیلی به منظور کسب تجارب بالینی، آموزش در کلاس و آزمون های گسترده می باشد.

Untitled-23

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

درمان آرتروز کمر و ستون فقرات با فیزیوتراپی

artrite-dos_

آرتروز کمر و ستون فقرات بیماری است که به طور تدریجی در اثر پارگی و ساییدگی دیسک، مفصل ها و استخوان های ستون فقرات ایجاد می شود. این عارضه به طور معمول در افراد مسن تر رخ می دهد.

Untitled-29

ستون فقرات شامل چندین  استخوان است که  با عنوان مهره شناخته می شود. هر کدام از این مهره ها در مرکزخود دارای یک منفذ بزرگ است (تصویر بالا)

Untitled-30

در ستون فقرات با قرار گرفتن این استخوان ها بر روی هم حفره های آنها در امتداد هم قرار گرفته و کانال نخاعی را شکل می دهد.  این کانال باعث  محافظت و ایجاد فضا برای نخاع و اعصابی که از مغز به سایر نقاط بدن می روند می شود. هر کدام از مهره ها از طریق دو  نوع مفصل به مهره ی بالا و پایین متصل شده است : مفصل های فاست در دو طرف نخاع و دیسک مرکزی است.

همچنین سوراخ های کوچکی در هر سمت ستون فقرات وجود دارد که به آن ها فورامن بین مهره ای گفته می شود. این سوراخ ها بین مهره های مجاور قرار گرفته و به اعصاب اجازه می دهد که از کانال نخاعی خارج شود.

در طول زمان ساییدگی و پارگی دیسک ,مفاصل و استخوان ها  می تواند باعث تغییرات تخریبی در ستون فقرات شود. این تغییرات  می تواند شامل کاهش طول دیسک, از بین رفتن غضروف مفصل, خار استخوان (استیوفیت) و ضخیم شدن استخوان باشد.این حالات نشانه های آرتروز کمر و ستون فقرات می باشد؛ از آنجایی که این وضعیت به کانال نخاعی هم کشیده می شود و فورامن بین مهره ای شروع به باریک شدن می کند (باعث تنگی کانال نخاعی می شود)  و ممکن است در نهایت بر روی کانال نخاعی و اعصاب فشار وارد کرده و باعث بروز علایم مختلفی شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

درمان اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات با فیزیوتراپی

scoliosis-s1-facts

اسکولیوز شرایطی است که در آن ستون فقرات به صورت غیرعادی به سمت پهلو (راست یا چپ) خم می شود. خمیدگی ایجاد شده در این شرایط می تواند متوسط تا شدید باشد. هر یک از اجزای ستون فقرات می توانند در نتیجه اسکولیوز خم شوند، اما این مشکل اکثر مواقع در نواحی قفسه سینه (اسکولیوز قفسه سینه) یا ناحیه پایین کمر (اسکولیوز کمری) مشاهده می شود.

اکثر کودکان مبتلا به اسکولیوز برای درمان نیازی به عمل جراحی ندارند و این مشکل به سادگی با استفاده از روش هایی مثل بریس و انجام فعالیت های ورزشی درمان می شود. در صورتی که این مشکل درمان نشده به حال خود رها شود، شرایط ایجاد شده می تواند مشکلات جدی در ناحیه ستون فقرات، سینه، لگن، قلب و ریه به همراه داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

فلج مغزی در کودکان و بزرگسالان: درمان با فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی

فلج مغزی در کودکان و بزرگسالان: درمان با فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی

Cerebral Palsy

فلج مغزی یک اصطلاح عمومی است که برای تشریح برخی مشکلات عصبی که می تواند بر وضعیت حرکتی فرد و هماهنگی اندام ها تاثیر داشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. فلج مغزی (CP) یک نارسایی است که می تواند بر وضعیت عضله، حرکت های آن، و نیز مهارت های فرد (توانایی حرکت دادن هماهنگ اعضا با یک هدف مشخص) تاثیر گذارد.

فلج مغزی معمولاً در نتیجه آسیب دیدگی مغزی قبل یا پس از تولد فرزند یا در طول ۳ تا ۵ سال اول زندگی کودک ایجاد می شود. علاوه بر این، فلج مغزی می تواند سایر مشکلات همچون نقص در وضعیت بینایی، شنوایی، صحبت کردن، و نیز یادگیری را برای فرد به همراه داشته باشد. هیچ درمان مشخصی برای فلج مغزی وجود ندارد، اما روش های درمانی خاص همچون فیزیوتراپی می تواند به کودکانی که دچار این مشکل شده اند، کمک موثر نماید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

اولتراسوندتراپی در فیزیوتراپی چیست؟

us

فیزیوتراپ ها از روش ها و ابزارهای درمانی مختلفی برای کمک به کاهش درد و التهاب و در نهایت بازیابی عملکرد اندام های بیمار استفاده می کنند. یکی از روش های درمانی که به طور گسترده توسط فیزیوتراپ ها مورد استفاده قرار می گیرد، اولتراسوند است. در این نوع دستگاه اولتراسوند، از امواج مکانیکی صوت استفاده می شود تا در بافت لرزش ایجاد کند. تفاوت این دستگاه با اولتراسوند تشخیصی در این است که در دستگاه اولتراسوند تراپی تصویری ایجاد نمی شود، بلکه لرزشی ایجاد می شود که به بافت منتقل می شود.  امواج صوتی که توسط گوش انسان قابل شنیدن است، در فرکانس بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز عمل می کنند، در حالی که امواج صوتی اولتراسوند دارای فرکانس لرزشی ۱ تا ۳ مگاهرتز هستند. عمق نفوذ تقریبی آن ها به بافت به این صورت است: ۳ مگاهرتز تا عمق ۱ الی ۲ سانتی متری  نفوذ می کند؛ در حالی که ۱ مگاهرتز تا عمق ۲ الی ۵ سانتی متری نفوذ می کند. اولتراسوند می تواند از طریق دو مکانیسم متفاوت تاثیرات فیزیولوژیکی در بافت ایجاد کند: تاثیرات دمایی و تاثیرات غیر دمایی

TT

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

طب سوزنی و درمان با سوزن خشک در فیزیوتراپی

acupuncture

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. این روش، به تنهایی و یا همراه با سایر روش های درمانی معمول، تقریبا برای درمان همهی انواع بیماری ها کاربرد دارد. طب سوزنی، راهی منحصر بفرد برای سلامتی و توانایی درمان طیف وسیعی از بیماری ها را ارائه می دهد. بیماری های اسکلتی-عضلانی، مشکلات معده و روده، افسردگی، سردرد،  بیماری صبحگاهی و سیاتیک تنها چند نمونه از بیماری هایی است که به طور موثر توسط طب سوزنی درمان می شوند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر، گردن و ران پا

درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر، گردن و ران پا

 
گرفتگی‌های عضلانی عبارتند از انقباضات بسیار قدرتمندی که باعث بروز یک درد حاد و شدید در عضله و همچنین ناتوانی از حرکت دادن مفصل مربوطه می‌شوند. گرفتگی به سرعت و با شدت بروز می‌کند. بعضی از افراد بیش از سایرین دچار گرفتگی عضلات می‌شوند، همچنین گرفتگی‌ در بعضی عضلات بیش از سایر عضلات رخ می‌دهد، مانند گرفتگی عضله ساق و گرفتگی عضله همسترینگ.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

لیزرهای پرتوان در فیزیوتراپی

13-300x225

درمان با لیزر پرتوان یک روش جدید است که در آن از مدالیتی برای کاهش بسیاری از شرایط دردناک استفاده می شود. لیزر درمانی از نظر بیولوژیک باعث تحریک سلول ها با تابش انرژی لیزر به بافت های بدن می شود. لیزر درمانی یک روش بدون درد، ایمن و بدون عوارض جانبی است که امکان استفاده از آن برای کاهش دردهای اسکلتی، عضلانی ،عصبی وجود دارد. امروزه بسیاری از مطالعات مختلف ،اثربخشی لیزر درمانی برای بهبود سریع تر زخم یا موارد آسیب دیدگی در بدن را نشان داده و طبق این بررسی ها، لیزر درمانی می تواند باعث کاهش درد عصبی، عضلانی، و اسکلتی شود.

لیزر درمانی کم توان از حدود دهه ۱۹۶۰ میلادی برای بیماران استفاده می شود. لیزرپرتوان (HPLT) یک پیشرفت تکنولوژیک ایجاد شده در حوزه لیزر کم توان یا لیزر سرد است و می تواند بخش بسیار بزرگتری از سطح بدن را در مقایسه با لیزر سرد درمان نماید. تحریک بیولوژیک با لیزر می تواند باعث رشد بافت و ترمیم آن شود. این نتایج تسریع فرآیند بهبود زخم و نیز کاهش قابل توجه درد، التهاب، و باقی ماندن جای زخم در بدن بیمار را به همراه دارد. در واقع می توان گفت که لیزر پرتوان باعث بهبود بافت می شود! این نتایج به خاطر توانایی ایجاد گرما با استفاده از انرژی لیزر در نقاط هدف در بدن ایجاد می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani

تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس (TMS) در کلینیک فیزیوتراپی

48847

تحریک مغناطیسی مغز (TMS)  یک روش غیر تهاجمی  است که برای تحریک مناطق کوچک مغز به کار می رود. طی انجام روش TMS، یک مولد میدان مغناطیسی، یا کویل (سیم پیچ)، نزدیک سر فرد تحت درمان قرار داده می شود. سیم پیچ، از طریق القای الکترومغناطیسی  در ناحیه ای از مغز، درست زیر سیم پیچ، جریان های کوچک الکتریکی تولید می کند.  سیم پیچ به یک ژنراتور پالس دار یا محرک متصل است که جریان را به آن انتقال می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
hamid rohani